Komercaviācija pēdējo desmitgažu laikā ir kļuvusi par ikdienas sastāvdaļu miljoniem cilvēku visā pasaulē. Lidojumi kļuvuši ērtāki, pieejamāki un efektīvāki. Taču ne visi lidaparāti ir vienādi – daži modeļi kļuvuši par nozares simboliem ar miljoniem lidojumu aiz muguras.
Šajā rakstā iepazīstināsim ar 10 populārākajiem pasažieru lidaparātiem pasaulē – no reģionālajiem īsajiem lidojumiem līdz tālsatiksmes flagmaņiem.
Boeing 737
Boeing 737 ir visu laiku visvairāk ražotais komerciālais lidaparāts. Tā ražošana sākās jau 1967. gadā, un līdz šai dienai ir piegādāti vairāk nekā 11 000 eksemplāru. Lidaparāts ir pieejams dažādās versijās – no 737-200 līdz modernajai 737 MAX sērijai.
To bieži izmanto aviokompānijas, kuras apkalpo īsos un vidējos maršrutus, piemēram:
- Ryanair
- Southwest Airlines
- Turkish Airlines
Atkarībā no modeļa, tas spēj uzņemt ap 130–200 pasažieru. Interesants fakts – vidēji ik pēc 1,5 sekundēm kāds Boeing 737 visā pasaulē paceļas vai nolaižas, padarot to par īstu aviācijas darba zirgu.
Airbus A320 sērija
Airbus A320 un tās saimes modeļi (A318, A319, A320, A321) ir kļuvuši par galveno konkurentu Boeing 737. Šis lidaparāts bija pirmais pasaulē ar pilnībā digitālu “fly-by-wire” vadības sistēmu, ieviešot jaunu ērtību un efektivitātes standartu.
To plaši izmanto gan zemo cenu, gan tradicionālās aviokompānijas, tostarp:
- Lufthansa
- easyJet
- Wizz Air
- airBaltic
A320 lidmašīnas tiek izmantotas galvenokārt īsajos un vidējos Eiropas maršrutos. Mūsdienās arvien vairāk tiek lietoti uzlabotie A320neo modeļi, kas nodrošina zemāku trokšņu līmeni un efektīvāku degvielas patēriņu.
Boeing 777
Boeing 777 ir lielizmēra divdzinēju tālsatiksmes lidaparāts, kas pirmo reizi pacēlās 1994. gadā. Tas kļuva par pirmo komerciālo lidmašīnu, kas tika pilnībā izstrādāta digitāli ar 3D projektēšanas palīdzību. Spēj pārvadāt līdz 396 pasažieriem un veikt lidojumus vairāk nekā 14 000 km attālumā.
Lidaparāts ir kļuvis par vienu no iecienītākajiem tālsatiksmes risinājumiem, pateicoties:
- augstai uzticamībai un zemai atteices statistikai,
- iespējai šķērsot okeānus ar tikai diviem dzinējiem (ETOPS sertifikācija),
- ietilpībai un komfortam garos lidojumos.
To plaši izmanto tādas aviokompānijas kā Emirates, Qatar Airways un Singapore Airlines, īpaši maršrutos starp Eiropu, Āziju un Ziemeļameriku. Boeing 777 tiek arī pielāgots kravu pārvadājumiem un prezidenta lidaparātiem vairākās valstīs.
Airbus A330
Airbus A330 ir vēl viens populārs divdzinēju tālsatiksmes lidaparāts, kas kopš 1994. gada ir kalpojis kā uzticams darbarīks daudzām aviokompānijām. Tā ietilpība ir līdzīga kā Boeing 777, taču tas bieži tiek izvēlēts zemāku ekspluatācijas izmaksu dēļ.
A330 ir pazīstams ar:
- lielisku degvielas efektivitāti ilgajos maršrutos,
- plašu versiju klāstu – no A330-200 līdz A330-900neo,
- pielietojumu arī ārpus pasažieru pārvadājumiem.
Papildus komerciālajiem reisiem tas tiek izmantots arī kā:
- kravas lidaparāts (A330F),
- militārs gaisa tankeris (A330 MRTT),
- humānās palīdzības misijās un speciālos čārteros.
A330 aktīvi izmanto Turkish Airlines, KLM, Air France un daudzas citas kompānijas visā pasaulē, un līdz šim piegādāti jau vairāk nekā 1500 eksemplāru.
Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner ieviesa jaunu ērtību un efektivitātes standartu tālsatiksmes aviācijā. Šis lidaparāts, kura korpuss galvenokārt veidots no kompozītmateriāliem, ir vieglāks un aerodinamiskāks nekā tā priekšgājēji. Tas ļauj samazināt gan degvielas patēriņu, gan CO₂ izmešus līdz pat 20%.
Lidaparāta dizains uzlabo pasažieru komfortu, jo:
- gaisa spiediens ir tuvāks zemes līmenim, kas samazina nogurumu,
- palielināts mitruma līmenis gaisā mazina sausumu,
- trokšņu izolācija ir ievērojami labāka nekā citos tālsatiksmes lidaparātos.
Dreamliner spēj veikt maršrutus līdz pat 15 000 km un ir kļuvis par iecienītu izvēli tādiem pārvadātājiem kā Qatar Airways, LOT Polish Airlines un Norwegian. Tas ir arī pirmais lidaparāts, kas padarīja iespējamus tiešos lidojumus starp mazākajiem tirgiem bez nepieciešamības pēc lielām tranzīta lidostām.
Airbus A350
Airbus A350 ir Airbus atbilde Boeing 787 Dreamliner modelim – vēl modernāks, kluss un efektīvs tālsatiksmes lidaparāts. Tas oficiāli tika ieviests 2015. gadā un piedāvā jaunas paaudzes aerodinamiku, kā arī plašu salonu ar augstāku griestu līmeni un lielākiem logiem. Lidojuma attālums pārsniedz 16 000 kilometru, padarot to piemērotu garākajiem maršrutiem pasaulē.
To bieži redz ilgstošos lidojumos starp kontinentiem – piemēram:
- uz Austrāliju bez pārsēšanās,
- transatlantiskajos reisos uz Ameriku,
- un Āzijas maršrutos ar augstu pasažieru plūsmu.
To izmanto Singapore Airlines, Finnair, Cathay Pacific, kā arī citas aviokompānijas, kurām svarīga ir gan efektivitāte, gan pasažieru komforts ilgstošā lidojumā.
Boeing 767
Lai gan Boeing 767 mūsdienās reti sastopams komerciālajos pasažieru reisos, tas bija viens no 1980. un 1990. gadu dominējošajiem tālsatiksmes lidaparātiem. Pirmais komerciālais lidojums notika 1982. gadā, un tas kļuva par pirmo divdzinēju lidaparātu, kuram piešķirts ETOPS sertifikāts – ļaujot veikt drošus maršrutus virs okeāniem.
Šodien 767 joprojām kalpo citos svarīgos uzdevumos:
- kā kravas lidmašīna uzņēmumiem kā FedEx, DHL un UPS,
- kā militārais tankeris vai loģistikas lidaparāts,
- kā privāts vai valdības VIP transports.
Kopumā tas ir viens no daudzpusīgāk izmantotajiem Boeing lidaparātiem ārpus tradicionālās pasažieru aviācijas.
Embraer E-Jet sērija
Embraer E-Jet lidmašīnas ir Brazīlijas ražotāja reģionālās klases lidaparāti, kas piemēroti 70–130 pasažieriem. Sērijā ietilpst modeļi E170, E175, E190 un E195, kā arī jaunākā paaudze E2. Tie ir kļuvuši par biežu izvēli īsajiem Eiropas un Ziemeļamerikas reisiem.
E-Jet sērija izceļas ar:
- labu trokšņu izolāciju un zemām ekspluatācijas izmaksām,
- īsu pacelšanās un nosēšanās distanci, kas ļauj izmantot arī mazākas reģionālās lidostas,
- elastību maršrutu plānošanā mazāk noslogotās līnijās.
Latvijā šo modeli aktīvi izmanto airBaltic, kas veido savu moderno floti uz E-Jet E2 platformas bāzes.
Bombardier CRJ sērija
Bombardier CRJ (Canadair Regional Jet) sērijas lidmašīnas ir kompakti un efektīvi reģionālie lidaparāti, kas galvenokārt paredzēti īsiem attālumiem. Tās piedāvā ietilpību aptuveni 50–100 pasažieriem un visbiežāk sastopamas Ziemeļamerikas reģionālajos reisos.
Tās īpaši izceļas ar:
- augstu lidojumu biežumu starp mazām pilsētām,
- ātru pasažieru iekāpšanu un izlaišanu īsos apstākļos,
- piemērotību lidostām ar ierobežotu infrastruktūru.
CRJ-700, CRJ-900 un CRJ-1000 ir visbiežāk lietotie modeļi, ko ekspluatē tādi operatori kā Delta Connection un American Eagle. Šie lidaparāti ļauj nodrošināt efektīvu reģionālo savienojamību, neizmantojot lielus gaisa kuģus.
Airbus A380
Airbus A380 ir vislielākais pasažieru lidaparāts, kāds jebkad radīts. Tas ir divstāvu milzis, kas var uzņemt līdz pat 850 pasažieriem vienas klases konfigurācijā. Komerciālā ekspluatācijā tas nonāca 2007. gadā, piedāvājot jaunu luksusa līmeni garajos maršrutos.
Lidaparāts ir slavens ar:
- plašu salonu, kas ļauj iekārtot bārus, atpūtas zonas un pat dušas,
- klusu lidojumu salīdzinājumā ar citiem lielajiem lidaparātiem,
- augstu komforta līmeni augstākās klases pasažieriem.
Galvenais operators ir Emirates, kas pārvalda lielāko A380 floti pasaulē. Lai gan tā ražošana 2021. gadā tika pārtraukta, A380 joprojām ir tehnisks un vizuāls brīnums, kas piesaista aviācijas entuziastus visā pasaulē.
Šie desmit lidaparāti ir mainījuši veidu, kā cilvēki ceļo pa pasauli. Katrs no tiem ir pielāgots konkrētam uzdevumam – no reģionālajiem lidojumiem līdz transkontinentālām misijām. Viņu panākumu pamatā ir tehnoloģiju attīstība, uzticamība un efektivitāte.
Aviācija turpina attīstīties – arvien biežāk tiek runāts par ilgtspējīgiem risinājumiem, elektriskajiem lidaparātiem un vēl klusākām tehnoloģijām. Taču līdz šīm jaunajām ēram šie klasiskie lidaparāti joprojām turpina dominēt pasaules debesīs.